Hidradenitis Ledenforum

Vanaf 1 januari 2007 is de werking van het forum gewijzigd. Het forum is voor iedereen te lezen. Wil je echter reageren, zul je een account/inlognaam moeten aanvragen. Verenigingsleden die nog geen account hebben, kunnen een inlognaam aanvragen via ons registratiesysteem. Ben je nog geen lid en wil je toch reageren, klik dan hier.
U moet ingelogd zijn om een bericht te plaatsen
Ga naar discussie: VorigVolgend
Ga naar: HomeBerichtenlijstNieuw onderwerpZoekLog In
Ga naar pagina:  Vorig12
Huidige pagina:2 van 2
Re: Trekzalf, goed of niet?
Gepost door: Angél (IP Gelogd)
Datum: mei 3, 2005 11:15

Hoi Henny,

Hou er een klein beetje rekening mee dat wat er gedaan word of je nu voor een operatie kiest of andere mogelijkheden ze allemaal wel tijdelijk zijn. HS is vooralsnog niet te genezen.

Heel veel succes 4 juli

Gepost door: Yolanda (IP Gelogd)
Datum: mei 4, 2005 02:36

Hoi Henny,
Ik loop nu ook al 14 jaar in Leiden. Ik moet zeggen, geweldige dokters daar.
Ik ben door allemaal al eens bekeken en betast. Ze hebben zelfs foto's van mijn lijf over tafel laten gaan.
Ik weet niet bij welke dokter je komt. Ik zit zelf nu bij Esther Lai A Fa. Wereldwijf.
Doet werkelijk alles om er maar meer over te weten. Zij is nu ook de enige in Leiden die aan deroofing doet. Dus als ik weer aan de beurt ben, komen er ook altijd wel 3 of 4 dokers kijken hoe het precies gaat.
Ik ga 17 mei weer onder het mes en zeker door haar zie ik er niet tegen op.
Sterkte en groetjes
Yolanda

Gepost door: marije (IP Gelogd)
Datum: mei 22, 2005 02:12

Hallo,
Ik doe de opleiding verpleegkundige en wij leren op school dat je trekzalf niet meer mag gebruiken.
Tijdens mijn stage werd dit ook gebruikt bij clienten dus ik ben wat gaan zoeken op internet erover.
Op www.kringapotheek.nl kwam ik het volgende tegen: Vroeger werd trekzalf gebruikt. De trekzalf die lood bevatte, is uit de handel genomen vanwege het milieu belastende aspect van dit zware metaal en onvoldoende effectiviteit. trekzalf met teer is nog wel verkrijgbaar. Ook deze zalf is niet zo effectief gebleken en bovendien geeft het vlekken in kleding en beddengoed. Om deze redenen kunt u trekzalf beter niet gebruiken.
Misschien dat jullie hier wat aan hebben.
Groetjes Marije

Gepost door: henriette (IP Gelogd)
Datum: juni 28, 2005 12:01

Ik gebruik nooit trekzalf maar kamillosan, dit zorgt dat de huid zachter wordt en dat de onsteking eerder open gaat omdat de kamillosan het gezwel redelijk kalmeert. Het helpt niet om er minder te krijgen maar het is daardoor per gezwel minder pijnlijk

Gepost door: Cindy (IP Gelogd)
Datum: juni 28, 2005 09:03

Hoi, ik gebruikte voorheen ook trekzalf (is toch juist bedoeld om ontstekingen zeg maar "leeg te trekken" ? )

Sinds kort gebruik ik zalf van Voltaren K, hier zit 1% pijnstiller in, en gebruikte ik in het begin vooral om de pijn uit zo'n ontsteking te halen (beetje op een pleister) maar ik heb gemerkt dat de ontsteking nu veel sneller open is (dus de pijn er uit) dan met trekzalf. (de zalf is eigenlijk bedoeld voor pijnlijke spieren, maar ach, als je op een gegeven moment barst van de pijn ga toch wat dingen uitproberen...)

Ik heb aan mijn dermatoloog gevraagd of ik dit bij deze toepassing kan gebruiken, en vlgs hem kan dat gewoon.

Gepost door: Marja (IP Gelogd)
Datum: juli 1, 2005 09:53

Het verhaal dat trekzalf kankerverwekkende stoffen zou bevatten is volgens mij inderdaad waar. Ik het hetzelfde twee jaar geleden gehoord bij de apotheker. In plaats van trekzalf wordt voor deze aandoening ook als vervanger salicylzuurzalf aangeboden. Dit heeft een zelfde werking, namelijk het verweken van de opperste huidlaag waardoor de ontsteking eerder open gaat, daardoor het vocht weg kan, de druk vermindert en daarmee de pijn.

Echter, dat salicylzuurzalf heb ik een poosje gebruikt maar is toch veel minder krachtig dan trekzalf. Bij mijn apotheker wordt trekzalf niet meer verkocht om eerdergenoemde reden. Maar? Toen ik in een klein dorpje bij de drogist kwam en zag dat zij nog een hele voorraad hadden liggen, heb ik direct een flink aantal tubes gekocht.
Denk ook niet dat het goed is om trekzalf veelvuldig te gebruiken vanwege de werkzame stoffen. Anderzijds weet ik ook niet wat met onder "veel" verstaat.

Als alternatief zou die salicylzuurzalf dus goed dienst kunnen doen.

Groetjes
Marja

Gepost door: carol (IP Gelogd)
Datum: juli 7, 2005 08:55

Ik heb vandaag bij de etos een tube gekocht, ik kon zelfs kiezen uit 2 verschillende merken. Ik was eerst bij de apotheek maar die zei dat het uit de handel genomen was.

Gepost door: Wouter (IP Gelogd)
Datum: juli 10, 2005 04:56

Hoi, vroeger toen ik net last begon te krijgen van HS gebruikte ik ook altijd trekzalf maar een tijd geleden is mij aangeraden om het nooit meer te gebruiken, de reden weet ik niet precies meer.

Ik heb nu via de apotheek op recept een zalfje wat een samenstelling is van 3 bestanden; 10,000 g Resorcinolum - 10,000 ml Aqua Prificata - 80.000 g Cremor Lanette I. Het heet schijnbaar Magistrale Creme, en het moet het bovenste laagje van m`n huid eraf weken. Ik ben erg blij met dit zalfje, als ik weer eens last heb in m`n lies of bij m`n stuitje dan smeer ik dit zalfje erop en dan haalt dat toch alvast een beetje de pijn weg, en als ik het dan nog een keer erop smeer dan gaat m`n huid op de plek van de ontsteking wel degelijk vervellen zodat de ontsteking veel eerder tot uitbarsting komt om het zo maar te zeggen.

Wat mij betreft zou ik je dit zalfje aanraden, misschien moet je maar eens navraag doen bij je dokter of dermatoloog.

Groetjes, Wouter.

Gepost door: linda v wijk (IP Gelogd)
Datum: juli 19, 2005 10:01

goededag lot genoten,

Nou ben een tijdje weg van de site geweest maar nu dat alles weer de kop op steekt (letterlijk en figuurlijk) kwam ik toch maar weer eens kijken.

Wat betreft die trekzalf, ik kan t nog gewoon kopen en heb dr ook nog niks van gehoord.
maar de volgende zal ik me huisarts een vragen en dan gelijk een recept vragen voor de alternatief.
Kan wel mijn ervaring vertellen: als de onsteking op zn piek is dan doe ik er meestal trekzald dus op en ga dan op bed liggen met een koelelement erbij.
Nooit direct op de huid maar dat weten jullie allemaal wel.
Bij mij is de onsteking meestal de volgende ochtend kapot/verdwenen.

Ik heb ondertussen ook al zo 4 operatie's gehad en heb bij huidziekte gelopene ne heb zelfs accupuntuur ondergaan om t weg te laten gaan maar zoals jullie allemaal weten het blijft terug komen, vooral als je onder stress staat.
Wat betreft die periode van menstruatie en de onstekingen , nou dat kan je redelijk uit de weg gaan als je de prik pil neemt/wilt. je lichaam maakt dan minder van die hormonen aan en zo doende ben je minder gevoelig en toch beschermd.
Nou dat was t dan wel weer, succes allemaal en tot de volgende keer.

Linda

Gepost door: hanneke (IP Gelogd)
Datum: juli 21, 2005 02:15

Hoi allemaal ik heb zelf bij de arst gehoord en in het ziekenhuis dat trekzalf niet goed is voor de ontstekingen een alternief hebben ze me niet aangeboden.
Ik wens jullie allemaal heel veel sterkte

Ga naar pagina:  Vorig12
Huidige pagina:2 van 2

Ga naar: HomeBerichtenlijstZoekLog In
Sorry, u heeft geen toestemming om in dit forum nieuwe berichten te plaatsen of te beantwoorden.

Full screen
Klik hier om het forum in een groter en overzichtelijker venster te openen.

Gebruiksaanwijzing
Indien u berichten uit het forum wilt lezen, hoeft u niet in te loggen en kunt u door de 'Forumlijst' bladeren. Indien u ook zelf bericht wilt plaatsen, moet u zich via 'Log in' registreren. Nadat wij aan de hand van uw e-mailadres uw lidmaatschap en uw forumaccount bevestigen, kunt u deze in gebruik nemen door in te loggen met uw opgegeven gebruikersnaam en wachtwoord. Vervolgens kunt u op een bestaand bericht reageren door te klikken op 'Antwoord op dit bericht'. Voor meer informatie kunt u altijd een e-mail sturen naar info@hidradenitis.nl.

Disclaimer
De vereniging stelt zich niet aansprakelijk voor de op dit forum vermelde informatie, aangezien deze niét is gescreend door de vereniging of is gestaafd door welke medisch adviseur dan ook. Wij verzoeken de gebruikers anderen in hun waarde te laten en één ieder met respect te benaderen! Móchten bepaalde normen en waarden in onderlinge communicatie worden overschreden, dan kan de webmaster besluiten iemand de toegang tot het forum te weigeren. Indien u misbruik opmerkt, verzoeken wij u eveneens melding te doen via ons contactformulier.